December 18, 2011

စာေမးပြဲအမွတ္ေတြေကာင္းေစဖုိ႔

စာေမးပြဲအမွတ္ေတြေကာင္းၿပီး အၿမဲေရွ႕ေရာက္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ေတြ႕ဖူးၾကမွာပါ။ TV ဇာတ္လမ္းတြဲေတြ၊ ရုပ္ရွင္ေတြထဲမွာလည္း မၾကာခဏေတြ႕ရတတ္တာေပါ႔။ ရုပ္ရွင္ေတြထဲ ရုိက္ျပၾကတာေတာ့ စာအုပ္ပံုထဲနစ္ျမႇဳပ္ေနတာ၊ စာအုပ္နဲ႔မ်က္ႏွာမခြာတာ၊ ကုိယ္လက္လႈပ္ရွားအားကစားေတြစိတ္မဝင္စားတာ၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးညံ့ဖ်င္းတာ စသည္ျဖင့္ စာႀကိဳးစားပံုကုိ ေဖာ္ျပၾကပါတယ္။ Domenica Roman ႏွင့္ Paul Melendres တုိ႔အေၾကာင္းအရင္ ဖတ္ၾကည့္ပါ။ Roman က Fairmont (W.Va.) Senior High School ရဲ႕ တင္းနစ္အသင္းဝင္ပါ။ ေက်ာင္းခရစ္ယာန္ဓမၼေတးအဖြဲ႕မွာလည္းဝင္ဆုိပါတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢမွာလည္း ဝင္လုပ္ပါတယ္။ သခ်ၤာအဖြဲ႕မွာလည္း အဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ႏွစ္လံုးလံုး grade-point average (GPA) 4.0 ရထားပါတယ္။ Melendres ကေတာ့ University of New Mexico က ေက်ာင္းသားသစ္တစ္ေယာက္ပါ။ အထက္တန္းေက်ာင္းတုန္းက ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕ ဥကၠဌလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အခု တကၠသုိလ္ေဘာလံုးအသင္းမွာ၊ တကၠသုိလ္ဘက္စကက္ေဘာ အသင္းမွာ ဝင္ကစားေနပါတယ္။ Science fair မွာ ဝင္ျပပါတယ္။ သူ႔ကုိ National Honor Society ႏွင့္ National Association of Student Councils က အဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ေရြးခ်ယ္ပါတယ္။ တကၠသုိလ္ပံုမွန္အတန္းမွာ GPA 4.4 ရထားတာေၾကာင့္ စာသင္ႏွစ္အကုန္ ႏႈတ္ဆက္အခန္းအနားမွာ ေက်ာင္းသားအားလံုးကုိယ္စား ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာရပါတယ္။ Roman နဲ႔ Melendres တုိ႔ ဘယ္လုိလုပ္ၾကပါလိမ့္။ ဦးေႏွာက္ေကာင္းရံုတစ္ခုတည္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ရလဒ္ေကာင္းတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကုိ အထူးျပဳေလ့လာထားတဲ့ Chicago မွ University of Illinois ပညာေရးပါရဂူ Herbert Walberg ရဲ႕အဆုိအရ ရလာဒ္ေကာင္းေကာင္း၊အမွတ္ေကာင္းေကာင္းဆုိတာ စာေတာ္တဲ့သူပဲ ရတာမဟုတ္ပါဘူးတဲ့။ ေမြးရာပါအရည္အခ်င္းေတြကုိ အကုန္အစင္ထုတ္ယူသံုးတတ္တာနဲ႔ပဲ ဆုိင္ပါတယ္တဲ့။ ေနာက္ၿပီး IQ ျမင့္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြဟာ တစ္ခါတစ္ေလ IQ နိမ့္သူေတြေလာက္ေတာင္ ရလာဒ္ေတြမေကာင္းပါဘူး။ သူတုိ႔အဖုိ႔ စာက်က္ရတာ အပန္းမႀကီးဘူးလုိ႔ ယူဆသြားတတ္တာေၾကာင့္ စာလုပ္တဲ့ဘက္ သိပ္မေရာက္ျဖစ္ေတာ့ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ႀကိဳးစားတာလည္း အဓိကအဆံုးအျဖတ္မဟုတ္ေသးပါဘူး။ A ရတဲ့ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ interview ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ၾကားရတာက စာအုပ္ပံုထဲမွာ ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာထုိင္ေနသလဲဆုိတာ အေရးမပါပါ။ ထုိင္ေနစဥ္ ဘာလုပ္ေနတယ္ဆုိတာပဲ အေရးႀကီးတာ။ အခ်ဳိ႕ ေက်ာင္းသားေတြဆုိ သူတုိ႔ေလာက္အမွတ္မေကာင္းတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြေလာက္ေတာင္ အိမ္စာအတြက္ အခ်ိန္သိပ္မေပးၾကပါဘူး။ ပညာေရးကြၽမ္းက်င္သူေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြကုိယ္တုိင္ဆီက အႏွစ္ခ်ဳပ္ထုတ္ယူၾကည့္တဲ့အခါ ဦးစားေပးအလုပ္ကုိ ဦးစားေပးပါ။ ထိပ္တန္းေက်ာင္းသားေတြဟာ စာၾကည့္ခ်ိန္မွာ မည္သည့္အေႏွာက္အယွက္မွ အဝင္မခံပါ။ စာၾကည့္ဖုိ႔ စာအုပ္ဖြင့္လုိက္တာနဲ႔၊ computer ဖြင့္လုိက္တာနဲ႔ ဖုန္းလက္ခံေျဖၾကားျခင္းမရွိ၊ TV ထၾကည့္ျခင္းမရွိ၊ မုန႔္ထစားျခင္းမရွိပါ။ Study is business; business comes before recreation. ေနရာမေရြး စာၾကည့္ႏုိင္ရမည္။ Cladue Olney ဟာ Arizona ျပည္နယ္တကၠသုိလ္ business professor ပါ။ တစ္ခါမွာ စာေမးပြဲက်႐ံႈးတဲ့ အားကစားသမား ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားေတြကုိ နည္းျပဖုိ႔တာဝန္ေပးခံရပါတယ္။ အဲဒီအထဲ ေန႔တုိင္းေလ့က်င့္ခန္းဆင္းတဲ့ အေျပးသမားေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ပါတယ္။ Olney ကသူ႔ကုိ biology terms ေတြ အခ်ိန္ေပးက်က္ခုိင္းရပါတယ္။ အဲဒီမွာ အျခားေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ ေဆးေသတၱာမွာ vocabulary ေတြကပ္ထားရာက အေျပးသမားေက်ာင္းသားဟာ ေန႔စဥ္သြားတုိက္ရင္း စကားလံုးအသစ္တစ္လံုးစီ က်က္သြားပါသတဲ့။ ေက်ာင္းသားေတြ စာက်က္ခ်ိန္ေပးပံုကေတာ့ သူ႔အႀကိဳက္ ကုိယ့္အႀကိဳက္မတူပါ။ အခ်ဳိ႕က ညတိတ္ဆိတ္ခ်ိန္မွ စာလုပ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က ေစာေစာထ စာလုပ္တယ္။ အခ်ဳိ႕က ေက်ာင္းကအိမ္ျပန္ေရာက္ေရာက္ခ်င္း စာနဲ႔စိတ္အမွ်င္မျပတ္ေသးခင္မွာ စာလုပ္တယ္။ အားလံုးတစ္ညီတည္းေျပာၾကတာက ဘယ္အခ်ိန္ပဲလုပ္လုပ္ စြဲစြဲၿမဲၿမဲလုပ္ဖုိ႔ပါပဲ။ စုစုစည္းစည္း စနစ္တက်ရွိပါ။ တကၠသုိလ္တြင္းအေျပးၿပိဳင္ပြဲ၊ ရပ္ဂ္ဘီေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲေတြဝင္ၿပိဳင္ေလ့ရွိၿပီး တီးဝုိင္းမွာလည္းပါဝင္ဆင္ႏႊဲေလ့ရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က “ကြၽန္ေတာ္သိပ္အလုပ္မ်ားတယ္၊ ေရးစရာေဘာပင္၊ စာရြက္လုိက္ရွာေနရတာနဲ႔ အခ်ိန္ကုန္မခံႏုိင္ဘူး။ အားလံုးကုိလက္လွမ္းမီတဲ့ေနရာမွာ ေနရာတက်သိမ္းတယ္။” ဟုဆုိပါတယ္။ Melendres က ကြန္ျပဴတာမွာ folder ႏွစ္ခုေဆာက္ထားတယ္။ တစ္ခုက ဒီေန႔ဖတ္စရာ၊ ေနာက္တစ္ခုက အမွတ္ျခစ္ၿပီးသား စာေမးပြဲ (သုိ႔) ေလ့က်င့္ခန္းအေျဖလႊာေတြ။ ေနာက္ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကေတာ့ ဒီေန႔ဖတ္ၿပီးသားစာေတြကုိ subject အလုိက္ folder ေတြ အေရာင္ခြဲၿပီးစုထားတဲ့အခါ စာေမးပြဲနီးတဲ့အခါ ျပန္ရွာဖတ္ရတာလြယ္ပါတယ္တဲ့။ ကုိယ္ပုိင္သီးသန႔္ စာၾကည့္စရာေနရာမရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြေတာင္ စနစ္တက်ထားသုိႏုိင္ပါတယ္။ လြယ္အိတ္တစ္အိတ္၊ အံဆြဲတစ္လံုးထဲမွာ အသံုးလုိမယ့္ပစၥည္းေလးေတြ စုထည့္ထားရင္ အခ်ိန္ကုန္သက္သာပါတယ္။ စာဖတ္နည္းလမ္းေကာင္းေတြ ေလ့လာပါ။ အုိကလာဟုိးမားျပည္နယ္ Moore မွ ေက်ာင္းၿပီးခဲ့သူ Christopher Campbell က “ကြၽန္ေတာ္တက္ခဲ့သမွ် အတန္းေတြထဲမွာ စာအျမန္ဖတ္နည္းအတန္းက အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ တစ္မိနစ္အတြင္းဖတ္ႏုိင္တဲ့စာလံုးေရတုိးလာသလုိ စာအုပ္ကုိဖြင့္လုိက္တာနဲ႔ မာတိကာ၊ ရုပ္ျပပံု၊ ဇယားေတြကုိ ဦးဆံုးလွန္ၾကည့္တတ္တဲ့ အက်င့္ရသြားပါတယ္။ တကယ္စာဖတ္ၿပီဆုိတာနဲ႔ ျခံဳငံုမိသြားၿပီေလ၊ ၾကာၾကာလည္းခံတယ္ဗ်။” Gordon W. Green အငယ္ ေရးတဲ့ Getting Straight A’s စာအုပ္မွာ စာဖတ္ျခင္းရဲ႕ ေသာ့ခ်က္က Active reader တစ္ေယာက္ျဖစ္ဖုိ႔ပါ။ Active reader ဆုိတာ စာဖတ္ေနစဥ္ စိတ္ထဲမွာ ေမးခြန္းေတြ တရစပ္ေမးေနဖုိ႔ပါ။ ေမးခြန္းေတြေမးလုိက္၊အေျဖရွာလုိက္နဲ႔ စာကုိ ေကာင္းေကာင္းေက်လည္သြားပါတယ္။ အခ်ိန္ဇယားဆြဲပါ။ ဆရာက အိမ္စာ၊ စာတမ္းတစ္ခု လုပ္ခုိင္းလုိက္တာနဲ႔ Domenica Roman က အခ်ိန္ဇယားတစ္ခုဆြဲလုိက္ပါတယ္။ အလုပ္ကုိ အခ်ိန္ပုိင္းေလးေတြခြဲၿပီး စီစဥ္ထားေတာ့ ဝန္ထုပ္ဝန္ပုိးမျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ “အသားတံုးစားရသလုိပဲ၊ တစ္လုပ္စာကုိက္ၿပီး ဝါးတာေပါ႔” Melendres က စာတမ္းတင္ရေတာ့မယ္ဆုိရင္ ရွာေဖြျပဳစုတဲ့ကိစၥ၊ အၾကမ္းေရးျခစ္တဲ့ အလုပ္ေတြအရင္လုပ္တယ္။ အၿပီးသတ္အေခ်ာကုိ တစ္ပတ္တည္းနဲ႔ၿပီးေအာင္လုပ္ပါတယ္။ “စာရြက္ေပၚျမန္ျမန္ေရးခ်ထားမွ။ ဒါမွ ျပင္ဆင္ဖုိ႔၊ သဖုိ႔ အခ်ိန္ရတာေပါ႔။” ထိပ္တန္းေက်ာင္းသားေတြလည္း တစ္ခါတစ္ေလ အခ်ိန္ဆြဲတာ၊ ေရႊ႕ဆုိင္းတာရွိတာေပါ႔။ ဒါေပမယ့္ အခ်ိန္ဆြဲမိၿပီဆုိတာနဲ႔ အျမန္ဆံုးရင္ဆုိင္ေျဖရွင္းပစ္ၾကတာပါပဲ။ Layman High School က အားကစားသမား၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢအဖြဲ႕ဝင္၊ ထိပ္တန္းေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ျဖစ္သူ Christi Anderson က “တစ္ခါတစ္ခါ ညဥ့္နက္တဲ့အထိ ၿဖိဳယူရတယ္” လုိ႔ဆုိပါတယ္။ “အဆင့္ေကာင္းေကာင္းလုိခ်င္ရင္ေတာ့ အခ်ိန္မီၿပီးဖုိ႔ အားထုတ္ရမွာပဲ။” မွတ္စုေကာင္းေကာင္းထုတ္ပါ။ သံုးပါ။ Melendres ရဲ႕အဆုိအရ “textbook ႀကီးေတြဖတ္တာေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စာေမးပြဲဆုိတာက ဘယ္အပုိင္းေတြကုိ ဦးစားေပးဖတ္မွတ္တတ္တာကုိ စစ္တာပဲေလ၊ ဒီေတာ့ မွတ္စုထုတ္ရတာေပါ႔ေနာ္။” သူတုိ႔က text assignment ေတြကုိလည္း မွတ္စုထုတ္ၾကပါတယ္။ David Cieri ရဲ႕ ‘လက္ျဖစ္’ မွတ္စုထုတ္နည္းက မွတ္စုစာအုပ္အလယ္မွာ မ်ဥ္းတစ္ေၾကာင္းဆြဲလုိက္တယ္။ textbook ထဲက အတုိခ်ဳပ္စာေတြကုိ တစ္ျခမ္းမွာေရးတယ္။ ေနာက္တစ္ျခမ္းမွာ လက္ခ်ာမွာသင္သြားတဲ့ အခ်က္ေတြေရးတယ္။ စာတစ္ခါဖတ္ရံုနဲ႔ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုအတြက္ အျမင္ႏွစ္မ်ဳိးနဲ႔ ဖတ္တတ္သြားတယ္။ ေက်ာင္းဆင္းေခါင္းေလာင္းမထုိးခင္မွာပဲ ေက်ာင္းသားေတြ စာအုပ္ပိတ္၊ လြယ္အိတ္ထဲ ထုိးထည့္၊ တီးတုိးစကားေျပာလုိ႔ အိမ္ျပန္ဖုိ႔အသင့္ျပင္ၾကၿပီ။ Anderson ကေတာ့ အဲဒီမိနစ္ပုိင္းေလးမွာပဲ ဒီေန႔သင္သြားတဲ့ စာေတြရဲ႕ အဓိကမွတ္မိရမယ့္ အခ်က္ေတြကုိ စာႏွစ္ေၾကာင္းသံုးေၾကာင္းေလာက္ ခ်ေရးလုိက္တယ္။ ေနာက္ေန႔ အတန္းမစခင္ျပန္ဖတ္ဖုိ႔အတြက္ပါ။ သန႔္သန႔္ရွင္းရွင္း၊ သပ္သပ္ရပ္ရပ္။ ေသသပ္က်နတဲ့ အေျဖလႊာေတြဟာ ျဖစ္ကတတ္ဆန္း စာရြက္ေတြထက္ ရမွတ္ေကာင္းေလ့ရွိပါတယ္။ “သန႔္ရွင္းသပ္ရပ္တဲ့ အေျဖလႊာဟာ အဆင့္ေကာင္းေကာင္းရဖုိ႔ ပုိေသခ်ာတယ္။ Cheeseburger တည္ခင္းသလုိပဲ၊ မုန႔္အရသာဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း၊ ပန္းကန္ညစ္ညစ္ပတ္ပတ္ႀကီးနဲ႔ တင္ေကြၽးရင္ ျမည္းၾကည့္ခ်င္မွာမဟုတ္ဘူး။” ေျပာရဲဆုိရဲရွိပါ။ “Economics အတန္းမွာ ဆရာသင္ေပးတဲ့ အေၾကာင္းအရာကုိ နားမလည္ရင္ ျပန္ေျပာျပခုိင္းတာပဲ။” လုိ႔ Christopher Campbell ကဆုိပါတယ္။ အတန္းထဲမွာ တက္တက္ႂကႊႂကႊပါဝင္တယ္ဆုိတာ ေမးခြန္းေတြေမးေနရံုနဲ႔ မၿပီးေသးပါ။ ဘယ္ေလာက္စိတ္ဝင္စားတယ္ဆုိတာ ျပဖုိ႔လုိပါေသးတယ္။ Melendres ကေတာ့ အရင္းရွင္ဝါဒနဲ႔ ဆုိရွယ္လစ္ဝါဒ အေၾကာင္းသင္ၾကားတဲ့ လက္ခ်ာမွာ တရုတ္ေတြက်ေတာ့ ဆုိရွယ္လစ္ျဖစ္ၿပီး ေစ်းကြက္စီးပြားေရးလည္းက်င့္သံုးေနတယ္၊ ဆုိဗီယက္ယူနီယံ ၿပိဳက်ခဲ့သလုိ ျပသနာေတြလည္းမၾကံဳခဲ့ရပါလားလုိ႔ ဆရာ့ကုိေမးပါတယ္တဲ့။ စာေမးပြဲအတြက္ပဲ စာေတြအလြတ္က်က္ပစ္ဖုိ႔ စိတ္မဝင္စားဘူး လုိ႔လည္းဆုိပါတယ္။ “Better grades come from better understanding” လူစုၿပီးစာလုပ္ပါ။ Berkeley က University of California ေက်ာင္းသား Uri Treisman ရဲ႕အဆုိအရ Calculus သခ်ၤာတန္းမွာ အာရွႏြယ္ဖြားေက်ာင္းသားေတြက ပညာအရည္အခ်င္းတူတူ လူမ်ဳိးျခား ေက်ာင္းသားေတြထက္ ရမွတ္ေကာင္းေလ့ရွိပါတယ္။ အာရွႏြယ္ဖြားေက်ာင္းသားေတြဟာ ခက္ခဲတဲ့ ပုစၧာေတြတူတူတြက္ၾကတယ္။ တစ္ေယာက္တစ္မ်ဳိးစီတြက္ၾကၿပီး အေျဖရေအာင္တြက္ႏုိင္သူက ျပန္ရွင္းျပၾကတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ သူမ်ားေတြက တစ္ေယာက္တည္းတြက္ၿပီး ေမးခြန္းကုိအထပ္ထပ္အခါခါဖတ္လုိက္၊ အေျဖမထြက္တဲ့ တြက္နည္းကုိပဲ အေခါက္ေခါက္အခါခါ တြက္လုိက္နဲ႔ အခ်ိန္ေတြကုန္ၾကတယ္။ ခုိင္းတာထက္ပုိလုပ္ပါ။ Christi Anderson က သခ်ၤာဆရာ ငါးပုဒ္အိမ္စာေပးလုိက္ရင္ ဆယ္ပုဒ္တြက္တယ္။ ကမၻာ့သမုိင္းဆရာ ရွစ္မ်က္ႏွာဖတ္ခုိင္းရင္ ဆယ့္ႏွစ္မ်က္ႏွာဖတ္လာတယ္။ “စာလုပ္တယ္ဆုိတာ ေလ့က်င့္တာလည္းပါတယ္။ မ်ားမ်ားေလ့က်င့္ေလ၊ မ်ားမ်ားမွတ္မိေလပဲ။” ထူးခြၽန္ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အဓိကလွ်ဳိ႕ဝွက္ခ်က္က သိပ္မွန္းရမခက္ပါဘူး။ မိဘေတြရဲ႕အေထာက္အပံ့က အဓိကပါပဲ။ ေမြးကတည္းက စာဖတ္ဝါသနာပါေအာင္ ရုိက္သြင္းေပးၾကတယ္။ အဆင့္ေကာင္းေကာင္းမွန္းခုိင္းတယ္။ ရေအာင္လည္းကူေပးတယ္။ စာႀကိဳးစားေအာင္ တြန္းအားေပးေပမယ့္ စာေတာ့ကူမလုပ္ေပးၾကဘူး။ အခ်ဳပ္ကေတာ့ ကေလးေတြကုုိ ကုိယ့္ကုိကုိယ္တာဝန္ယူႏုိင္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေပးလုိက္တာပါပဲ။ ကုိးကား။ ။ Readers’ Digest Asia http://www.rdasia.com/secrets-of-straight-a-students

1 comment:

  1. I am very grateful to you since you make me......

    ReplyDelete